Roata de rezervă

Roata de rezervă

Un subiect care nu primește atenția pe care o merită este roata de rezervă. Poate te-ai gândit că nu este atât de important, nu se ascunde nicio știință în spatele ei, se află pe undeva prin portbagaj și cam atât. Ei ce să vezi, de fapt sunt 3 tipuri de roți de rezervă și dacă ai o mașină second hand e posibil să nu fie cea care trebuie.

Unde este depozitată roata de rezervă

Majoritatea autoturismelor au un spațiu dedicat acesteia în portbagaj. Pentru vehiculele tip 4×4 sau SUV, acestea mai sunt plasate și în exterior într-un compartiment vizibil, pe haion sau chiar pe capotă. La Duster și unele modele de autoutilitare le veți găsi montate sub autoturism.

Tipuri de roți de rezervă

Pentru mulți dintre noi roata de rezervă nu reprezintă o prioritate, pentru că nu ne-am confruntat cu nevoia de a o schimba până acum. Dar nu știi când și unde te poate găsi această nevoie, și cel mai bine este să fii pregătit.

Roțile de rezervă se împart în trei tipuri principale:

  1. Roata de rezervă de dimensiuni normale
Roata de rezervă

Aceasta este identică cu celelalte roți de pe mașina ta. Când achiziționezi jante și anvelope pentru sezon, poți opta pentru 5 în loc de 4. Dacă trebuie schimbată, nu îți vei face griji cu privire la câți km și cu ce viteză poți circula.

Dezavantajul acestei roți este volumul și greutatea. Ocupă mai mult spațiu în portbagaj și fiind mai grea, va crește și consumul de combustibil. 

Totodată, dacă circuli cu anvelope de sezon, vei avea nevoie de 2 roți de rezervă, una de vară și una de iarnă. Dar dacă aceste aspecte nu sunt inconveniente pentru tine, nu ar trebui să ai nicio problemă.

  1. Roată de rezervă temporară compactă 
Roata de rezervă

Aceasta roată de rezervă se găsește pe unele mașini noi. Acestea sunt de regulă mai înguste fiind concepute pentru a fi mai ușoare și mai compacte decât o roată de rezervă de dimensiuni normale. 

Nu poate oferi aceleași performanțe pe care le oferă o anvelopă normală. Este o soluție de scurtă durată și se recomandă să se circule cu o viteză maximă de 80 km/h până la cel mai apropiat service auto.

  1. Roata de rezervă temporară pliabilă
Roata de rezervă

Este vorba despre o roată gonflabilă. Aceasta vine de regulă pentru mașini mai noi care necesită anvelope pe R18, R19 și  R20. Deși pare mică la prima vedere, se extinde și se contractă fiind cea mai compactă variantă. Cu un compresor o poți umfla rapid și observa cum se desface pentru a ajunge la dimensiunea necesară.

De asemenea nu se poate circula cu o viteză mai mare de 80km/h până la cel mai apropiat service auto. După ce ai montat noua anvelopă, aceasta se poate dezumfla pentru a-i reduce dimensiunea.

Dacă alegi o roată de rezervă temporară, fie cea compactă fie cea pliabilă, nu vei avea aceeași aderență, având căile de rulare mult mai mici. Ambele reprezentă o soluție de moment pentru o situație nefericită. Avantajul principal al acestora este greutatea și spațiul ocupat.

Menționăm și anvelopele runflat la aceasta categorie. Aceste anvelope au un strat de cauciuc mai dur pe partea talonului pentru a susține anvelopa în caz de străpungere. Unele pot fi reparate, altele nu, dar în caz de pana poți circula cu ele până la service. De regula șoferii care circulă cu anvelope runflat nu au anvelope de rezervă.

Ce trebuie să știi despre roata de rezervă

Roata de rezervă

Se recomandă să verifici periodic presiunea roții de rezervă, mai ales înainte de o călătorie mai lungă. Poți de asemenea să inspectezi și vizual anvelopa, să nu prezinte crăpături, fisuri sau alte daune. Dacă ai și un șubler, poți măsura uzura acesteia, nu uita că adâncimea minimă legală în România este de 1,6 mm. 

Nu este indicat să conduci cu roata de rezervă mai mult decât strictul necesar. Neavând aceeași dimensiune și bandă de rulare ca celelalte roți, pot apărea defecțiuni. Totodată frânarea și manevrabilitatea sunt îngreunate. 

Pentru șoferii de mașini second hand recomandăm să facă un test pentru a verifica dacă roata de rezervă poate fi montată pe mașina lor. Ai fi surprins dar în multe astfel de mașini se află alte roți de rezervă decât cele originale și există posibilitatea de a nu se potrivi.

Acum că ai toate aceste informații, ești pregătit să inspectezi sau să achiziționezi o roată de rezervă.

Nu uita! Ne găsești și pe Facebook, Instagram, Youtube, Tiktok, Pinterest si LinkedIn 😉

A apărut o eroare. Te rugăm să încerci din nou.
Te-ai abonat cu succes!

Abonează-te aici pentru mai multe articole interesante si reduceri irezistibile

Ți-a plăcut articolul?
Trimite-l și prietenilor tăi!

Urmărește-ne si aici:

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

1