Deși au o construcție solidă, anvelopele nu sunt imune la daune, cea mai des întâlnită fiind pana. Pentru cei noi pe site, sau în domeniu, pana de cauciuc este o străpungere a anvelopei ce poate apărea din motive ce țin de modul de a conduce, presiunea incorectă, sau obstacole întâlnite pe drum sau chiar din rele intenții în cazul celor cu adevărat ghinioniști.
Astăzi vom discuta mai în detaliu cum să evităm o pană de anvelopă, cum să reacționăm dacă o întâlnim, dacă se poate repara, și în final cum o putem repara singuri.
Cum pot să evit o pană de cauciuc?
Iată o întrebare cu răspunsuri multiple. Fiecare șofer poate face pană dintr-o mulțime de motive, indiferent de experiența acestuia. Următoarea listă cuprinde principalele motive care pot duce la nefericita întâmplare.
Presiunea incorectă. Am discutat și vom discuta în continuare despre acest răufăcător din umbră. Puțini sunt cei care își verifică presiunea lunar dar și mai puțini sunt cei care se gândesc la daunele provocate de ea. Când presiunea e scăzută, anvelopa își schimbă ușor forma și se pune mai multă presiune pe talon (partea laterală). Acest lucru nu este tot timpul vizibil cu ochiul liber dar în timp poate duce la o explozie a anvelopei. Dacă nu mai ții minte când ai făcut ultima presiune, îți recomandăm cu căldură să dai o fugă până la un ‘peco și să o verifici.
Vehicul supraîncărcat. Fiecare anvelopă, în funcție de specificațiile ei, poate suporta o anumită greutate. Dacă greutatea aceasta este depășită în mod constant, presiunea ridicată poate duce la o explozie. Acest lucru este mai des întâlnit la autoutilitare.
Anvelope mult prea uzate. Aici sunt mai multe puncte de vedere de explorat. E posibil ca anvelopele lui Ilie (personaj fictiv) să fie făcute pentru a fi rulate 50.000 km dar Ilie se apropie deja de 75.000 km. Un alt personaj, Alex să zicem, nu se apropie de acel prag, dar conduce mai agresiv, ceea ce duce la uzarea mai rapidă a anvelopelor. Sau poate știi pe cineva care a depozitat anvelopele pentru mult timp sau în condiții proaste, acestea nu vor oferi aceleași performanțe ca la început și se vor uza mai rapid. Dacă povestea ta seamănă cu una de aici, ar fi bine să schimbi setul înainte de a face o pană de cauciuc.
Obstacole întâlnite pe drum. Gropile întâlnite pe drum au scurtat durata de viață a nenumărate anvelope. La fel și cuiele sau alte obiecte ascuțite de care nu reușim să ne ferim tot timpul. Aici vom menționa și urcatul pe borduri, fie din greșeală sau intenționat pentru a parca, puteți face pană foarte rapid indiferent că aveți mărci premium sau de buget.
Ce fac în timpul unei pene?
Vorbim desigur despre acea pana de cauciuc bruscă în timp ce conduci, nu spre un cui intrat în anvelopă care dezumflă roata treptat.
Ai auzit un poc mai puternic și simți cum mașina trage ușor într-o direcție. Ce faci de acum?
Îți păstrezi calmul – pare a fi greu de făcut, dar nu trebuie să nu cedezi instinctului de a brusca comenzile mașinii.
Ține volanul ferm – când vei simți că mașina trage într-o laterală, încearcă să menții direcția de drum.
Acționează comenzile treptat – Slăbește ușor accelerația până când simți că ai încetinit destul pentru a frâna. Frânarea bruscă este inamicul nr 1 în aceste situații și poate duce la derapări si accidente grave. Începe cu frâna de motor și ulterior frâna de serviciu (pedala) treptat.
Pot repara o pană?
Acum că ai oprit în siguranță, următorul pas este să localizezi străpungerea. Dacă aceasta este mai mica de 4 mm, o vei putea repara singur cu un kit. Dacă este mai mare de 4 mm, nu o vei putea repara singur. În ambele cazuri poți alege să schimbi anvelopa cu cea de rezervă. Dacă nu știi cum, te ajutăm noi cu câteva sfaturi. Aceste reguli nu se aplică și anvelopelor runflat, unele putând fi reparate iar altele nu.
Cum repar o pană de cauciuc?
Pentru a repara o pană trebuie să ai un kit special pe care îl poți găsi în unele supermarketuri sau în magazine online. Kitul trebuie să conțină șnururi de cauciuc, adeziv, un burghiu în forma T (unealtă spiralată), o unealtă tip ac cu ureche și un cutter mic. După cum ne informează și specialiștii de la GOODYEAR, trebuie să urmăm câțiva pași simpli:
- După cum spuneam și mai devreme, începi prin a localiza obiectul care a străpuns anvelopa.
- Îndepărtează obiectul cu ajutorul unui patent sau clește.
- Curăță gaura cu ajutorul burghiului în formă T.
- Pune șnurul de cauciuc în unealta tip ac cu ureche.
- Introdu acul în gaura anvelopei până intră jumătate din fir, răsucește ușor acul și încearcă să-l scoți rapid.
- Dacă poți, îndepărtează excesul de șnur cu ajutorul cutterului și gata, anvelopa își poate continua drumul. P. S. Nu uita să verifici presiunea înainte de plecare.
Important – O pană de cauciuc se poate repara doar dacă anvelopa a fost străpunsă în banda de rulare (partea care face contact cu solul). Dacă anvelopa a fost străpunsă pe lateral ea nu mai poate fi salvată pentru că îi este compromisă rezistență.
Acestea fiind spuse, sperăm că informația de aici te va ajuta să eviți sau să repari o pană în caz de nevoie. Dacă vrei să afli alte lucruri interesante sau să faci o completare, scrie-ne în comentarii.